Bookreview (dutch): De veertien geheimen van de panda

Geen reacties

Boeken lezen is écht mijn ding. Er zijn maar weinig zaken in de wereld die mij zo tot rust brengen en zoveel vreugde schenkt als een goed boek. Ik lees dan ook eigenijk non-stop en heb natuurlijk ook een Kobo Plus abonnement (ja, da’s Netflix met boeken jongens). Mijn (digitale) boekenkast bestaat voornamelijk uit horror, thriller en een goed spiritueel boek, zo eentje die leidt tot introspectie.

Vandaag gaat ook over zo’n boek, namelijk De veertien geheimen van de panda, oftewel de zoektocht naar innerlijke vrede, want wie wil dat nou niet?

Dit boekje gaat over een jonge pandabeer die zich niet helemaal lekker in zijn vel voelt. Niet alleen Bao, de panda, maar ook zijn omgeving merkt dit op en dat zorgt natuurlijk voor vervelende situaties. Door omstandigheden komt Bao op een belangrijk pad in zijn leven terecht, letterlijk en spiritueel. Tijdens zijn reis ontmoet hij verschillende leermeesters, zij geven hem inzicht in verschillende geheimen die bijdragen tot innerlijke vrede.

Wat ik tof vind aan dit boek, is hoe het is opgemaakt. We volgen telkens het verhaal van Bao met aansluitend teksten die ons oproepen tot zelfreflectie. Omdat we soms zo vast kunnen zitten in onze eigen gedachten, staan er ook gemakkelijke en toegankelijke oefening en meditaties in. Korte opdrachten die heel gemakkelijk te doen zijn vanuit je eigen zetel en die je dat beetje stilte in je hoofd kunnen geven. Leuk, zeker na een drukke werkweek.

Deze mix van tekst maakt dat het natuurlijk aangenaam lezen is, een beetje spanning en nieuwsgierigheid over wat er met Bao gaat gebeuren en tegelijk leren we terug die fundamentele zaken die bijdragen tot mindful leven. Veertien simpele stappen die we zelf kunnen ondernemen in het leven om weer in balans te komen. Voor mij geen nieuwe kost, maar wel een leuke opfrissing!

Wat vond ik leuk aan dit boek?

• De opbouw
  • De toegankelijkheid van de tekst. Het leest namelijk zeer vlot en de manier waarop het geschreven is geeft ook rust in je hoofd, zeker na een drukke werkdag.
  • De opbouw van de hoofdstukken. Telkens een voortzetting van Boa zijn verhaal, gevolgd door realistische theorie. Ieder hoofdstuk sluit ook mooi af met de belangrijkste lessen uit dat deel.
  • Geen langdradig boek, het leest heel vlot uit en je bent er ook geen dagen mee bezig.

Wat vond ik minder aan dit boek?

• Omdat het zo licht en toegankelijk is, verlies je soms wat diepgang in de lessen. Zeker voor mensen die nieuw zijn in mindfulness. Het boek is dan eerdere een toffe aanzet tot het verder ontdekken van dit pad.

Dit boekje is uitgegeven door Altamira die zich specialiseert in spirituele boeken en zelfontwikkeling. Ik las dit boek via mijn Kobo Plus abonnement.

Hebben jullie dit boek al gelezen? Zo ja, wat vond je er van?